čtvrtek 23. dubna 2009

Kubuntu 9.04 se už hřeje na mém harddisku

Jako uživatel Ubuntu od verze 8.04 jsem poprvé neodolal a chtěl jsem zjistit, jak je na tom jeho odnož s KDE. Před Ubuntu 8.04 jsem získal krátkou (a ne moc dobrou) zkušenost s OpenSuse 11, které užívalo první verzi čtyřkové řady KDE.

A teď už konkrétně k vlastnímu Kubuntu. Nejvprve jsem zkusil otestovat LiveCD - tak dám spustit a ouha, najelo mi to pouze do příkazové konzole. Tak jsem restartnul a rozhodl jsem se dát rovnou instalovat. Grafický instalátor v pohodě naběhnul. Instalace probíhala bez problému a byla opravdu rychlá. Dva stávající oddíly s Ext3 (/ a /home) jsem přeformátoval na Ext4, to se rozumí.

První chvilky a i teď trochu tápu, je to něco jiného než Gnome, ale myslím, že se na to za nějakou dobu zvyknu. Celkově se mi zdá Kubuntu docela v pohodě, je stabilní (až na pár unknown errorů při instalaci některých balíčků - zvláště Javu se mi nějak nepodařilo nainstalovat - ani z repozitáře ani stažený soubor *.bin). Ale rychlých soudů se vyvaruji a ponechám si obsáhlejší hodnocení po týdením používání.

Co mě příjemně překvapilo a také trochu zarazilo, je že mé PC celkově stichnulo. Přeci jenom předchozí ATi ovladače k mé grafice v Interpidu špatně regulovaly otáčky, omylem jsem se pokoušel v BIOSu stahovat otáčky chladiče CPU:-). Pravá příčina ale bude možná v tom, že mi Kubuntu nenabído k instalaci žádné proprietální grafické ovladače! Druhá věc, kterou bych rád zmínil a potvrdil, je příjemná rychlost bootování a práce systému oproti Interpidu s Gnome.

Toť mé první postřehy a úvahy pro tuto chvíli.

7 komentářů:

  1. ahoj
    jsem zvedav na recenzi k nove Mandrive 2009.1
    Johnas

    OdpovědětVymazat
  2. Popravdě můj původní záměr vyzkoušet Mandrivu 2009.1 asi nevyjde, vrátil jsem se k Ubuntu (9.04) a zatím nemám chuť měnit. Asi přeci jenom od Gnome vím, co můžu čekat:-)

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj,mam nejvydarenejsi z Widli=XP a tesil jsem se na Linux,konkretne jsem z nekolika zdroju stahnul a pote vypalil ISO obraz noveho Kubuntu 9.04 ale uz jsem docela otraven,neb instalace se po volbe: "rovnou nainstalovat" sice rozbehne, ale po case zasekne,monitor ztmavne a bliká kursor a ani po hodine se nic nedeje.Zkousel jsem instalaci opakovane uz 4x a vypalil CD Kubuntu z ISO obrazu stazeneho z ruznych zdroju a nechal zkontrolovat chyby a je to furt stejne.Instalace se zasekne a dal nepokracuje.Jsem docela otraven.Takhle si Linux priznivce neziska.Petr (mail: pierrot1@tiscali.cz)

    OdpovědětVymazat
  4. Já bych to ještě nevzdával - i s Windows bývají problémy, jeden můj kamarád včera instaloval Vistu na úplně nový komp se 4giga RAM, novým procákem a grafikou a startuje mu 10minut a dává dlouhé odezvy. Zkus popsat problém na http://forum.ubuntu.cz (nutná registrace) - uveď tam podrobně konfiguraci PC a v jaké fázi se instalace zasekne, určitě ti komunita ráda pomůže.

    OdpovědětVymazat
  5. TO:Jerzy, samé tlachy drahý brachu. Windows Vista mi jedou bez problému dva roky.Nijak je nešetřím a pracují jako admin.
    Ubuntu používám od roku 2004 a poslední LTS mám 8.04.
    Kde považuji za paskvil plný bugů.V dnešní době mobilů je Linux v pozadí.Zákazník si koupí mobil a chce ho používat okamžite bez kompilace.
    Jedine vývoj Ubuntu pochopil tento trend a jde s dobou.Žádné omalovánky a comandline.Připoj a hrej. PNP.
    Allij

    OdpovědětVymazat
  6. U toho kamaráda jsme přišli asi na jádro problému - pomohla až instalace SP1 a odinstalace Nera7, které zřejmě kompatibilní s Vistami moc není a je to balast. Jinak k tomu KDE - aktuálně jsem moc času napsat nový článek neměl, ale pravdou je, že z Kubuntu jsem nadšený zrovna nebyl. Nemyslím si, ale že by KDE bylo špatné prostředí. V jiných distrech, které se na KDE přímo zaměřují, může být situace lepší (více vyladěné). Abych si to ověřil, chystám se na testování Mandrivy 2009.1

    OdpovědětVymazat
  7. Máš pravdu,že Nero na WV nejede a dělá problémy.Používám Ashampoo Burning Studio 6 a no problém. Co se týče prostředí KDE ať je to Mandríva,Suse,Kubuntu ,tak asi nemám to správné železo .Jedná se o tři notebooky a jedno pc.Sice to jede ale nijak zvlášť přesvědčivě.Končí mi licence na WXP a přemýšlím co tam mám za Linux naistalovat.Pak dej vědět jaká je Mandríva 2009.1
    Allij

    OdpovědětVymazat