pátek 3. prosince 2010

Co se mi líbí a nelíbí na KDE/Kubuntu

Jednou za čas dostanu chuť vyzkoušet něco nového, zpravidla distribuci používající KDE. Na první pohled vždy uchvátí, po čase používání mě prostě neuspokojí. Nerad bych článek zarazil dříve, než se pořádně rozjede. Pravdou je, že po čtyřech týdnech používání mám chuť se vrátit ke klasickému Ubuntu s Gnome!

Celkový dojem ze tohoto prostředí mě zkrátka otáčí "zpátky". Některé konkrétní věci se mi na Kubuntu/KDE líbí a jiné zase nesedí. Nebudu zkrátka pouze kritizovat. Pro úplnost úvodu postačí, že hodnotím KDE v Kubuntu ve verzi Maverick 10.10 (nevylučuji, že KDE může být v podání jiné distrubuce lepší). O Kubuntu jsem již dříve psal, ale v případě aplikací jsem příliš konkrétní nebyl.

Tak co se mi líbí:

KDE působí komplexněji než Gnome, je tu více aplikací v základu s jednotným "look&feel"

Na první pohled působí moderněji, úpravy vzhledu se dají provádět velmi jednoduše - výběr tapet, motivů, kurzorů, widgetů a já nevím čeho ještě z internetu je integrován přímo v systému.

Plazma - snadné přidání widgetů na plochu bez nutnosti instalace dodatečných nástrojů jako v Gnome (např. Screenlets, Desklets, Google desktop apod.)

Ovládací panely systému - jedním slovem paráda, tady se vyjímečně KDE inspirovalo v MacOS X a ne v chaosu, který si pamatuji z WinVista-7.

Bezproblémové indexování souborů na disku vestavěným nástrojem pro snadné vyhledávání - Strigi/Nepomuk. V Ubuntu jsem zkoušel doinstalovat Tracker, který v jednom kuse padá a poté opakuje indexování od začátku, navíc je pomalejší a více zatěžuje systém.

"Exposé" ala MacOS X aktivovaný přímo v základním nastavení - stačí zajet do horního levého růžku a okénka se rozhodí do přehledné mozaiky. V Gnome musím doinstalovat Compiz, jehož ovládací panel mi nepřipadá user friendly, navíc většinu ostatních efektů nepotřebuju.

Aplikace, které mi vyhovují - Amarok (muzika), Krusader (twin-panel správce souborů), Dolphin (správce souborů).

Distribuční dodělávky - ovladače grafiky/wifi a kodeky instalovatelné jedním klikem.


Co se mi tedy nelíbí:

Větší hardwarová náročnost na stejný testovaný hardware - KDE 4.5.1 je poměrně dost líné (starší notebook 1,73GHz Pentium Dual-core, 1GB RAM, nVidia GeForce Go7400 128MB RAM)

KDE4 aplikace jsou i přes značné zlepšení stále občas nestabilní a padají.

Některé KDE aplikace se mi zdají dosti funkčně přeplácané resp. oproti Gnome složitější na ovládání - uvedu např. K3B oproti Braseru.

Okenní tlačítka vpravo - to je sice hodně subjektivní bod, ale už jsem zvyklý jak z posledních vydání Ubuntu a hlavně MacOS X:-) 

Asi jsem pako. Přestože jsem před chvílí hájil indexaci souborů, nepochopil jsem, jak funguje vlastní vyhledávání (off-topic - když si vzpomenu navíc na nedostižný Spotlight z MacOS X...)

Aplikace, které mi nevyhovují - K3B, KPackageKit (vylepšený, ale přesto pomalý a funkčně omezený, bez Synapticu=nativní aplikace pro Gnome ani ránu), Kopete (chat) - bez Pidgina=nativní aplikace pro Gnome ani ránu, Kaffeine, KFilebox (KDE frontend Dropboxu) - chybí ikonky v Dolphinu upozorňující na synchronizaci, deamon se občas při startu systému spustí, občas ne.

Distribuční nedodělávky - absence UbuntuOne aneb proč se proboha Canonical snaží dělat aplikaci pro Win, když ji nemá ani pro KDE?!, UbuntuOne Music Storu - jak pěkné by to bylo v Amaroku!, Software Center s nákupem aplikací...

Už dál nebudu trápit případné návštěvníky-obdivovatele KDE, jedná se čistě o můj pohled a názor. Až budu mít chvíli času na přeinstalaci, vracím se k Ubuntu! Chybí mi jeho přehlednost, čistota a jednoduchost ovládání. Uvidím, s čím přijde Natty (11.04) a do jaké míry použitelné bude prozatím kriticky přijímané rozhraní Unity.

2 komentáře:

  1. tak vidim to dost podobně s těma KDE. jinak unity sem zkoušel jen ve verzi 10.10 na eee 900a a nic moc... spouštěč aplikací nepřehlednej a celkově ani ne moc svižný... njn ae 900a je trošku starouš už :D

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavý článek, děkujeme. Krusader jsem si oblíbila v zaměstnání, doma mi chyběl (než jsem se začala učit ovládat mc) - gnome alternativy dvoupanelových manažerů jsou všechny příliš pomalé a problematické. Líbí se mi ale, že jsi kromě záporů vyzdvihl i klady.

    OdpovědětVymazat