neděle 11. dubna 2010

Proč mám na Linuxu nejradši Google Chrome

Internetové prohlížeče, to je věčné téma internetových diskuzí. Když občas zabrousím do nějakého toho diskuzní fóra, najdu spoustu flejmů, hádek o ničem resp. který prohlížeč že je ten nejlepší. Stejně jako v případě operačních systémů, desktopových prostředí i jiných programů platí, že každému vyhovuje něco jiného. Každý uživatel má jiné návyky a jiné požadavky, je to velmi subjektivní.

Pokud se můžu podělit o své zkušenosti a přitom nevyvolat flame - mě po dlouhodobém zkoušení na Ubuntu nejvíce vyhovuje Google Chrome.

V Ubuntu je vestavěný defaultně Firefox a přirozeně po zkušenosti z Windows, jsem hned sáhl po něm. Firefox byl u mě dlouho tak trochu zvykovou záležitostí, protože oproti tenkrát zastaralému IE6 přinesl revoluční prohlížení v panelech a hlavně obrovské možnosti přizpůsobení. Firefox dnes tak trochu podle mého názoru přešlapuje na místě, co se vlastností a designu týče a je z něj minimálně na Ubuntu trošku neohrabaný a pomalý kus softwaru.

Google před časem rozvířil vody se svým Chrome (nyní ve vývojové verzi 5) a i když jsem ho taky původně nepovažoval za nějakého vážného hráče, minimálně mne zprvu oslovil svoji jednoduchostí, přehledností, rychlostí spouštění i načítání stránek (jádro WebKit). Na začátku ale neexistovla prakticky žádná možnost si jej přizpůsobit (mluvím o doplncích). Aktuálně Chrome považuji co do počtu funkcí prohlížeč za plně konkurenceschopný. O tom, že Chrome ovlivnil vývoj konkurenčních prohlížečů, nemůže být pochyb. Stačí se podívat, kam spěje design Firefoxu i Opery - "chromizace".

Přednosti:
- možnost synchronizovat záložky (funguje přes Google Docs),
- rostoucí počet doplňků,
- přizpůsobení vzhledu,
- úspora místa na displeji ve srovnání s Firefoxem
- rychlost spouštění, rychlost WebKitu, menší paměťová náročnost

a přitom Chrome zachovává původní charakteristiky - totiž v jednoduchosti je síla. Další věc, která mi více než vyhovuje, je perfektní integrace služeb od Google - adresním panelem, který zároveň našeptává a hledá na Google počínaje až po nejrůznější doplňky právě pro tyto služby.

Tip.: poradím jednu vychytávku odzkoušenou a fungující minimálně na vývojové páté verzi - chcete-li mít přednastavený Google vyhledávač a přitom občas vyhledat něco pomocí jiného serveru, napište kupříkladu cs.wikipedia.org, stiskněte tabulátor a hned můžete psát, co chcete vyhledávat. Pak vám rovnou vyjede wikipedia s nalezeným tématem. Tato funkce si pamatuje i historii vyhledávání.


Moje nejoblíbenější rozšíření:

- adBlock - blokování flash reklam, stejné funkce jako pro Firefox
- Clickable Links - promění všechny odkazy, pokud jsou na webu ve formě textu, na klikatelné odkazy
- Goo.gl shortener + share on Twitter - zkrátí adresu a hodí ji přímo i s názvem do webového Twitteru
- Google Reader Notifier (by Google) - upozorní na nové položky a vyjede jejich bublinový seznam
- Webpage screenshot - umí udělat screenshot celé stránky anebo jenom viditelné části
- Vertical Tabs - bublina se seznamem otevřených záložek a vyhledávačem

Co říci závěrem? Párkrát jsem se zkoušel přepnout na Firefox, ale nakonec jsem se vždycky vrátil ke Chromu a u něj na Ubuntu už zůstanu. Návyková jednoduchost:-)

4 komentáře:

  1. Naprostý souhlas. Na Linuxu se mi s ním taky pracuje nejlépe. Jen na verzi pro Mac OS X by to chtělo máknout..

    OdpovědětVymazat
  2. A dokazal nekdo rozumne rozchodit AdBlock? Ja s tim mam teda sileny problemy, nevim jak na to. Kdyz napriklad vlozim seznam blokovanych objektu z Firefoxoveho .txt souboru, tak to nefunguje, resp. nekde mi prijde, ze ano, jinde ne. Pak musim reklamy blokovat rucne. Navic se mi zda, ze ten Adblock nacitani stranek vyrazne zpomaluje. Je to jen muj pocit? Diky Petr

    OdpovědětVymazat
  3. Používám adBlock krátce, 100% to asi nefunguje, ale funguje, lepší než nic:-). Žádného zpomalení načítání stránek jsem si nevšiml.

    OdpovědětVymazat
  4. zajimavy clanek, pekne zpracovany uhel pohledu.. ale stejne nemam chrome nijak moc rada, nesedlo mi, chapu, ze mnohe dostava svou rychlosti, ale je to proste moc jednoduche, neintuitivni a nelibi se mi na pohled, zvyk je krava :D

    OdpovědětVymazat